V březnu roku 2027 tomu bude přesně 40 let, kdy se z Československé socialistické republiky vydala na tříleté putování napříč světem speciálně upravená Tatra 815 GTC, tzv. Grand Tourist Caravan. Cílem této expedice bylo rozšiřovat povědomí o naší zemi, tedy zejména o vozech Tatra (které již proslavila Rallye Paris-Dakkar, a také o některých průmyslových výrobcích, které vůz vezl v nákladovém prostoru. Toto vozidlo mělo velmi zajímavou konstrukci, nad kabinou řidiče se nacházela ještě jedna kabina a vůz se dokonce objevil na veřejnosti ještě za socialismu jako papírový model – skládačka pro děti a pro dospělé.

značka Tatra

Ovšem máte-li zájem mít model vozidla doma, můžete si jej pořídit i jako model auta precizně zpracovaný v měřítku 1:43, který by mohl vyzdobit váš obývací pokoj nebo ložnici či pracovnu. Samotná cesta kolem světa je opředena některými zajímavostmi, například vůz se vydal do světa 18.3.1987, tedy v době, kdy v naší zemi a v celém socialistickém bloku stále vládl socialismus. Výprava se vrátila zpět až po třech letech, na začátku května 1990, a to už neexistovalo ČSSR, ale byla tu ustanovena Československá federativní republika ČSFR. Cestovatelé přišli nejen o průběh „sametové revoluce“, ale i o přechodové období změn tamních režimů.

jízda po silnici

Původně bylo v plánu získat některá obchodní spojení s jinými zeměmi a natočit o cestě kolem světa celovečerní film a šestapadesátidílný seriál, ale polistopadová vláda o to neměla zájem. Celý projekt tak ztratil svůj původní význam, což také odráží ducha té doby a změny, které probíhaly v socialistickém bloku. Na výpravě tragicky zahynul jeden z účastníků – František Jeniš a celá výprava byla dokonce několik dnů vězněna v Guatemale, ovšem i tato dobrodružství nebyla pro veřejnost dostatečně atraktivní, lidé se tehdy v naší zemi soustředili na úplně jiné hodnoty.